Salvador Dali “Belleğin Azmi” Tablosu İncelemesi
Belleğin Azmi (The Persistence of Memory), 1931 tarihli bir Salvador Dali tablosudur. Salvador Dali’nin en ünlü tablolarından olan eser, zaman zaman Yumuşak Saatler veya Eriyen Saatler olarak da anılmıştır. Bunun en büyük nedeni, ünlü sürrealistik eserde yumuşak, eriyen cep saatlerinin resmedilmiş olmasıdır.
Eser bugün, New York City Museum of Modern Art’da (MoMA) yer alır. Tablo ilk kez New York’ta 1932’de sergilenmiş ve Dali o zaman tabloyu 250 $’na satmıştır. Tablo kısa bir zaman dilimi içinde Dali’nin en tanınmış eseri olmuş ve kartpostal, poster ve diğer şekillerde kullanılmıştır.
Ünlü gerçeküstücü tablo eriyen cep saatlerini konu almaktadır. Bu, Dalí’nin o yıllardaki ‘yumuşaklık’ ve ‘sertlik’ anlayışına ışık tutmaktadır.
Yapıt her ne kadar Dalí’nin sanat yaşamındaki Freudçu evrenin bir örneği olsa da, sanatçının bilimsel evreye geçişinden 14 yıl önce yapılmıştır. Dalí’nin bilimsel temelli yapıtlar vermeye başlaması 1945 yılındaki atom bombası kullanımına dayanmaktadır.
Tablonun ortasında “canavar” biçiminde bir insan figürü gözlenebilmektedir. Dalí’nin birçok yapıtında kullandığı bu nesne, sanatçının kendini betimlemesi olarak da algılanmaktadır. Resmin sol alt köşesindeki turuncu saat karıncalarla kaplanmıştır. Dalí; karınca görüngesini, ölümü ve kadın üreme organlarını simgelemek amacıyla da kullanmıştır.
Yapıtın (Mona Lisa’ya benzer biçimde), tamamlandıktan kısa süre sonra kırmızı şarapla ıslatıldığı söylenmektedir.
Dalí, 1954’te tamamladığı Belleğin Azminin Dağılışı adlı tablosuyla bu resme içerik bakımından yeniden yaklaşmıştır. Bundan önceki ünlü çalışmalarında kullandığı dikdörtgen dizileri ve bu nesneler arasındaki boşluklar, yapıtın perde arkasında gizli bir bakış açısının bulunması olarak yorumlanmıştır. Yapıt, St. Petersburg’taki Dalí Müzesi’nde sergilenmektedir.
Comments